ACTIELIJN 2
Kandidaat in beeld
De ene organisatie in de regio heeft het klantenbestand meer gedetailleerd in beeld dan de andere. Het is belangrijk om de kandidaten die klaar zijn voor de sprong naar de arbeidsmarkt in beeld te hebben en om hen ‘aan te bieden’ aan werkgevers.
Transparant en toegankelijk voor kandidaat én werkgever
Interview met Maurice van Oosten, projectleider van HalloWerk
“Kandidaten waren voorheen in beeld per gemeente of bij het UWV. Met de actielijn en de tool HalloWerk brengen we die kandidaten in beeld voor de hele arbeidsmarktregio en niet beperkt tot een klein onderdeel.”
Maurice: “Met deze tool maken we de informatie over de kandidaten transparant en toegankelijk voor de werkgever. Dit laatste is de belangrijkste nieuwe component. Voorheen kon een werkgever niet zelf bekijken welke beschikbare werkzoekenden er waren per gemeente. Via HalloWerk is er een samenwerking tussen alle gemeentes binnen de arbeidsmarktregio Haaglanden om mensen aan het werk te helpen.
Daarnaast heb je ook binnen je eigen gemeente in één keer zicht op alle werkzoekenden en vacatures. Ook werkgevers kunnen in het bestand kijken naar geschikte werkzoekenden. Dit is belangrijk voor de transparantie en openheid. De gemeente ondersteunt alleen nog daar waar nodig.”
Kandidaten kunnen via HalloWerk ook zelf een profiel aanmaken. Dit doen zij samen met een contactpersoon van de gemeente, die hen verder helpt en ondersteunt.
Springplank naar een betere toekomst
Zo af en toe komt er een kandidaat voorbij die alle harten steelt. Deze Haagse hartendief gaat door het leven als Enrique, is van Dominicaanse afkomst, heeft moeite met de Nederlandse taal en zit al jaren in de bijstand. Via Den Haag Werkt, het werk- en ontwikkelbedrijf van de Gemeente Den Haag, komt Enrique in contact met Werkbegeleider Richard Severin. En daar blijkt het digitale matchingsplatform HalloWerk een springplank voor hem te zijn naar een betere toekomst!
Cijfers in beeld
Sinds 2018 worden werkzoekenden en werkgevers direct met elkaar in contact gebracht, via een online platform én via persoonlijke dienstverlening. Wat levert dit op eigenlijk op? Sla de cijfers er maar eens op na.